Placzace dziecko

Nadmierne prężenie się niemowlęcia - jak pomóc niemowlakowi? Fizjoterapeuta radzi

Często zgłaszają się do mnie rodzice na konsultację fizjoterapeutyczną, którzy zaniepokojeni są faktem, że maluszek się pręży. Rodzice, obserwując dziecko w domu, zauważają, że dziecko bez jednoznacznego powodu nadmiernie odchyla główkę i tułów do tyłu, wygina się w łuk, prostuje rączki i nóżki, zaciska rączki w piąstki, a do tego czasem zdarza się, że jeszcze stęka. Sprawia to, że rodzice niepokoją się zachowaniem dziecka i nie wiedzą, co mu dolega. Decyduje się wówczas na wizytę u pediatry lub fizjoterapeuty dziecięcego w celu znalezienia wsparcia dla dziecka z tymi trudnościami.

Dolegliwości u dziecka

Rodzic podczas wywiadu, który zbiera fizjoterapeuta o dziecku, informuje, że widzi niepokojące zachowanie u dziecka, takie jak objawy wymieniowe powyżej oraz zgłasza, że ma trudności podczas wykonywania codziennych czynności pielęgnacyjnych przy maluszku. Z trudnością jest w stanie przebierać, przewijać, podnosić, nosić czy karmić dziecko. W przypadku tych czynności dziecko staje się bardzo sztywne i niespokojne. Rodzic zauważa również, że jego dziecko bywa niecierpliwe, szybko się złości i jest płaczliwe. Czasami sen dziecka jest niespokojny i zdarza się, że maluszek nie przesypia spokojnie nocy.

O czym mogą świadczyć te dolegliwości u dziecka?

Zwykle objawy te nie świadczą o poważnych schorzeniach i mogą dotyczyć wielu dzieci. Często za trudności występujące u dziecka odpowiadają problemy trawienne. Natomiast zdarza się, że podłoże problemów jest inne i wówczas potrzeba jest szczegółowa diagnostyka w celu pomocy maluszkowi.

Do kogo powinien udać się rodzic w przypadku zauważenia u dziecka niepokojących objawów?

Jeżeli rodzic dostrzegł u dziecka jakiekolwiek niepokojące objawy, to powinien udać się do pediatry lub neurologa. Dobrym pomysłem będzie ponadto wizyta u fizjoterapeuty dziecięcego. Zwykle zaleca się rodzicowi uważne obserwowanie dziecka w celu możliwości określenia przyczyny niepożądanych objawów. To właśnie wywiad i wiedza rodzica o dziecku jest bardzo ważnym elementem skutecznej diagnozy. Wówczas można skorelować przyczynę nieprawidłowości z objawami występującymi u malucha i zaproponować odpowiedni plan terapii.

Niemowlę płaczące

Co powoduje, że dziecko pręży się i stęka?

Prężenie się niemowlaka i niepokój może mieć wielorakie podłoże. Do najczęstszych powodów należą:

• problemy z trawieniem (kolka jelitowa),
  • wzmożone napięcie mięśniowe,
  • przebodźcowanie,
  • niedojrzałość układu nerwowego,
  • schorzenia genetyczne,
  • schorzenia metaboliczne,
  • refluks żołądkowy,
  • infekcja wirusowa,
  • niewłaściwa pielęgnacja.

Prężenie się niemowlaka i stękanie, może być między innymi przejawem wyżej wymienionych przyczyn. O napięciu mięśniowym można przeczytać więcej w jednym z wcześniejszych artykułów - napiecie miesniowe

Co zdaniem fizjoterapeuty rodzic powinien wykonywać w domu, aby pomóc niemowlakowi?

Po ustaleniu przyczyny dolegliwości występujących u niemowlęcia należy postępować zgodnie z zaleceniami uzyskanymi od lekarza lub fizjoterapeuty. Specjaliści zwykle zalecają rodzicowi, oprócz indywidualnych zaleceń, wykonywanie w domu czynności takich jak:

• układanie na brzuchu,
  • ciepłą kąpiel,
  • ciepłe okłady (termofor z pestek wiśni),
  • masaż brzucha oraz pleców,
  • delikatne kołysanie,
  • zmodyfikowanie przystawiania maluszka do piersi (doradca laktacyjny może rodzicowi w tej kwestii udzielić porady),
  • nucenie kołysanek,
  • spokojne i ciche mówienie,
  • zastosowanie monotonnego szumu akustycznego (biały szum),
  • noszenie w pozycji pionowej.

Obserwuj bacznie dziecko i jeżeli coś się niepokoi, to skonsultuj się ze specjalistą. Po odpowiednio wykonanej diagnostyce specjalista zadecyduje, czy jest potrzebna terapia i które ćwiczenia będą najbardziej odpowiednie w danej sytuacji. Warto oczywiście pamiętać o prawidłowej pielęgnacji niemowlęcia. Fizjoterapeuta dziecięcy może podpowiedzieć, w jaki sposób dbać i pielęgnować niemowlę, o czym krótko pisałam w artykule - instruktaż prawidłowej opieki i pielęgnacji niemowląt.

1. Czerwionka-Szaflarska M., Gawryjołek J., Kolka jelitowa w praktyce pediatrycznej, Forum Medycyny Rodzinnej, 2010, tom 4, nr 6.

2. Rurarz A., Ratajczak K., Feleszko W., Kolki niemowlęce, Pediatr Med Rodz., 2016, 12(4).