Rozwój dziecka i w jaki sposób go wspierać

W jaki sposób wspierać rozwój dziecka? To pytanie bardzo często pada z ust rodziców. Rodzice obserwują rozwój swojego dziecka i zastanawia się kiedy zacznie stawiać pierwsze kroki lub kiedy zacznie mówić. Często przy tym rodzice spoglądają na inne dzieci w rodzinie lub sąsiedztwie i czują zaniepokojenie kiedy ich dziecko wydaje się nabywać niektóre umiejętności w późniejszym terminie. Niekoniecznie jednak musi to być powód do zmartwień! Strona ta powinna pomoże zrozumieć rozwój dziecka oraz pokaże w jaki sposób go wspierać.

Zapamiętaj. Rozwoju dzieci nie należy porównywać

  • każde dziecko jest inne i rozwija się we własnym tempie i w ramach własnych możliwości,
  • nie należy porównywać ze sobą rozwoju różnych dzieci, a w szczególności rodzeństwa,
  • rozwoju dzieci nie należy przyspieszać za wszelką cenę, natomiast warto wspierać,
  • w przypadku zauważenia nieprawidłowości warto skonsultować się z pediatrą lub fizjoterapeutą dziecięcym,
  • rodzicielstwem należy się cieszyć .

Zapamiętaj. Wszystkie daty i terminy należy traktować poglądowo

O ile nauka określa przybliżone terminy nabywania przez dziecko określonych umiejętności to nie są to sztywne i dokładne ramy. Każde dziecko rozwija się w swoim tempie, a sam rozwój dziecka zależy od nieskończonej ilości czynników. Nie należy zatem oczekiwać, że każde dziecko dokładnie w tym samym terminie zacznie czworakować czy chodzić. Co więcej, niektóre umiejętności dziecko może całkowicie pominąć. Przykładem może być pominięcia czworakowania i od razu podciąganie się do stania i chodzenia. To również nie zawsze musi budzić powodów do zaniepokojenia. Warto być rodzicem świadomym, a ewentualne wątpliwości konsultować z pediatrą lub fizjoterapeutą dziecięcym.

Dlaczego zatem powstała ta strona?

Strona ta, a w zasadzie jej część zatytułowana "Rozwój dziecka i w jaki sposób go wspierać" wraz z kolejnymi podstronami powstała po to, aby rodzice mogli dowiedzieć się, w jaki sposób przebiega rozwój dziecka. Na podstawie tej wiedzy rodzic w sposób świadomy może obserwować, w jaki sposób zmienia się jego pociecha i rozumieć zachodzące zmiany oraz być świadomym potencjalnych nieprawidłowości. W tym miejscu można również dowiedzieć się jak wspierać rozwój dziecka w prawidłowy i niewymuszony sposób.

Najważniejsze pojęcia

  • Motoryka duża - sprawność fizyczna całego ciała.
  • Motoryka mała - sprawność i ruchy dłoni oraz palców.
  • Samoobsługa - czynności wykonywane przez dziecko samodzielnie, zaspokajanie podstawowych, osobistych potrzeb.
  • Rozwój poznawczy - proces obejmujący zdolności takie jak: uczenie się, myślenie, pamięć, uwaga, język i rozwiązywanie problemów.

Klikając na dany link w rubryce z wiekiem dziecka można przejść do podstrony, gdzie znajduje się więcej informacji dla konkretnego wieku dziecka i jego rozwoju. Więcej informacji o samym rozwoju można przeczytać w artykule Rozwój motoryczny dziecka. Zachęcam również do zapoznania się z pozostałymi artykułami w bazie wiedzy.

  • Motoryka duża

    • utrzymuje główkę przez kilka sekund w linii środkowej w leżeniu na plecach,
    • porusza obiema nóżkami i rączkami w leżeniu na plecach,
    • unosi główkę ponad podłoże na kilka sekund pod kątem 45 stopni w leżeniu na brzuchu,
    • niepewny i niestabilny podpór na przedramionach w leżeniu na brzuchu.
  • Motoryka mała

    • otwiera rączki,
    • rączkami ociera o zaczepione zabawki nad kołyską lub na pałąku,
    • trzyma zabawkę włożoną do rączki.
  • Motoryka duża

    • układa się raz na jednym, a raz na drugim boku w leżeniu na plecach,
    • podpiera się na przedramionach w leżeniu na brzuchu,
    • utrzymuje głowę prosto w linii środkowej i rozgląda się dookoła w leżeniu na brzuchu.
  • Motoryka mała

    • sięga po zabawkę jedną ręką,
    • chwyta zabawkę oburącz w linii środkowej ciała w leżeniu na plecach,
    • trzyma zabawkę, którą włożysz mu do ręki,
    • przenosi rączki w kierunku ust i wkłada je do buzi.
  • Motoryka duża

    • wchodzi i schodzi po schodach krokiem dostawnym samodzielnie,
    • łapie przedmioty i robi uniki,
    • jeździ na rowerku trójkołowym,
    • wspina się po meblach.
  • Motoryka mała

    • trzyma kredki i ołówki,
    • potrafi narysować linie poziome i koła, jeżeli wcześniej mu pokażesz, jak ma to narysować),
    • nawleka na sznurek koraliki lub inne duże kształty,
    • buduje z klocków pociągi i wieże składająca się z przynajmniej 10 elementów.