Rozwój dziecka i w jaki sposób go wspierać
W jaki sposób wspierać rozwój dziecka? To pytanie bardzo często pada z ust rodziców. Rodzice obserwują rozwój swojego dziecka i zastanawia się, kiedy zacznie stawiać pierwsze kroki lub kiedy zacznie mówić. Często przy tym rodzice spoglądają na inne dzieci w rodzinie lub sąsiedztwie i czują zaniepokojenie, kiedy ich dziecko wydaje się nabywać niektóre umiejętności w późniejszym terminie. Niekoniecznie jednak musi to być powód do zmartwień! Strona ta powinna pomoże zrozumieć rozwój dziecka oraz pokaże w jaki sposób go wspierać.
Zapamiętaj. Rozwoju dzieci nie należy porównywać
- każde dziecko jest inne i rozwija się we własnym tempie i w ramach własnych możliwości,
- nie należy porównywać ze sobą rozwoju różnych dzieci, a w szczególności rodzeństwa,
- rozwoju dzieci nie należy przyspieszać za wszelką cenę, natomiast warto wspierać,
- w przypadku zauważenia nieprawidłowości warto skonsultować się z pediatrą lub fizjoterapeutą dziecięcym,
- rodzicielstwem należy się cieszyć .
Zapamiętaj. Wszystkie daty i terminy należy traktować poglądowo
O ile nauka określa przybliżone terminy nabywania przez dziecko określonych umiejętności to nie są to sztywne i dokładne ramy. Każde dziecko rozwija się w swoim tempie, a sam rozwój dziecka zależy od nieskończonej ilości czynników. Nie należy zatem oczekiwać, że każde dziecko dokładnie w tym samym terminie zacznie czworakować czy chodzić. Co więcej, niektóre umiejętności dziecko może całkowicie pominąć. Przykładem może być pominięcia czworakowania i od razu podciąganie się do stania i chodzenia. To również nie zawsze musi budzić powodów do zaniepokojenia. Warto być rodzicem świadomym, a ewentualne wątpliwości konsultować z pediatrą lub fizjoterapeutą dziecięcym.
Dlaczego zatem powstała ta strona?
Strona ta, a w zasadzie jej część zatytułowana "Rozwój dziecka i w jaki sposób go wspierać" wraz z kolejnymi podstronami powstała po to, aby rodzice mogli dowiedzieć się, w jaki sposób przebiega rozwój dziecka. Na podstawie tej wiedzy rodzic w sposób świadomy może obserwować, w jaki sposób zmienia się jego pociecha i rozumieć zachodzące zmiany oraz być świadomym potencjalnych nieprawidłowości. W tym miejscu można również dowiedzieć się jak wspierać rozwój dziecka w prawidłowy i niewymuszony sposób.
Najważniejsze pojęcia
- Motoryka duża - sprawność fizyczna całego ciała.
- Motoryka mała - sprawność i ruchy dłoni oraz palców.
- Samoobsługa - czynności wykonywane przez dziecko samodzielnie, zaspokajanie podstawowych, osobistych potrzeb.
- Rozwój poznawczy - proces obejmujący zdolności takie jak: uczenie się, myślenie, pamięć, uwaga, język i rozwiązywanie problemów.
Klikając na dany link w rubryce z wiekiem dziecka można przejść do podstrony, gdzie znajduje się więcej informacji dla konkretnego wieku dziecka i jego rozwoju. Więcej informacji o samym rozwoju można przeczytać w artykule Rozwój motoryczny dziecka. Zachęcam również do zapoznania się z pozostałymi artykułami w bazie wiedzy.
-
2 miesiące
Rozwój dziecka w wieku 2 miesięcy
→ prawidłowy rozwój
→ typowe problemy
→ jak wspierać
→ polecane zabawki
(kliknij w linki, aby dowiedzieć się więcej) -
Motoryka duża
- utrzymuje główkę przez kilka sekund w linii środkowej w leżeniu na plecach,
- porusza obiema nóżkami i rączkami w leżeniu na plecach,
- unosi główkę ponad podłoże na kilka sekund pod kątem 45 stopni w leżeniu na brzuchu,
- niepewny i niestabilny podpór na przedramionach w leżeniu na brzuchu.
-
Motoryka mała
- otwiera rączki,
- rączkami ociera o zaczepione zabawki nad kołyską lub na pałąku,
- trzyma zabawkę włożoną do rączki.
-
4 miesiące
Rozwój dziecka w wieku 4 miesięcy
→ prawidłowy rozwój
→ typowe problemy
→ jak wspierać
→ polecane zabawki
(kliknij w linki, aby dowiedzieć się więcej) -
Motoryka duża
- układa się raz na jednym, a raz na drugim boku w leżeniu na plecach,
- podpiera się na przedramionach w leżeniu na brzuchu,
- utrzymuje głowę prosto w linii środkowej i rozgląda się dookoła w leżeniu na brzuchu.
-
Motoryka mała
- sięga po zabawkę jedną ręką,
- chwyta zabawkę oburącz w linii środkowej ciała w leżeniu na plecach,
- trzyma zabawkę, którą włożysz mu do ręki,
- przenosi rączki w kierunku ust i wkłada je do buzi.
-
6 miesiący
Rozwój dziecka w wieku 6 miesięcy
→ prawidłowy rozwój
→ typowe problemy
→ jak wspierać
→ polecane zabawki
(kliknij w linki, aby dowiedzieć się więcej) -
Motoryka duża
- przetacza się z pleców na brzuch,
- obraca się wokół własnej osi (zagarowanie/ pivoty) w leżeniu na brzuchu,
- podciąga się do siadu.
-
Motoryka mała
- całą rączką chwyta zabawkę,
- potrząsa zabawką/grzechotką,
- przekłada zabawkę lub przedmiot z rączki do rączki,
- trzyma jedną zabawkę oburącz lub dwie zabawki w dwóch rączkach jednocześnie.
-
9 miesiący
Rozwój dziecka w wieku 9 miesięcy
→ prawidłowy rozwój
→ typowe problemy
→ jak wspierać
→ polecane zabawki
(kliknij w linki, aby dowiedzieć się więcej) -
Motoryka duża
- przyjmuje i utrzymuje pozycję siedzącą bez podparcia,
- naprzemiennie czworakuje,
- podciąga się do pozycji stojącej przy meblach,
- chód niedźwiedzi.
-
Motoryka mała
- chwyta zabawki palcami,
- do zabawy używa obu rąk,
- przekłada przedmiot/ zabawkę z ręki do ręki,
- używa palca wskazującego.
-
12 miesiący
Rozwój dziecka w wieku 12 miesięcy
→ prawidłowy rozwój
→ typowe problemy
→ jak wspierać
→ polecane zabawki
(kliknij w linki, aby dowiedzieć się więcej) -
Motoryka duża
- stoi bez podparcia,
- chodzi przy meblach,
- przechodzi samodzielnie z pozycji stojącej do pozycji siedzącej,
- stawia pierwsze samodzielne kroki.
-
Motoryka mała
- chwyta zabawkę lub przedmiot kciukiem i dwoma palcami,
- wkłada klocki do pojemnika,
- ciągnie i pcha zabawkę,
- wciska przyciski.
-
18 miesiący
Rozwój dziecka w wieku 18 miesięcy
→ prawidłowy rozwój
→ typowe problemy
→ jak wspierać
→ polecane zabawki
(kliknij w linki, aby dowiedzieć się więcej) -
Motoryka duża
- wstaje,
- chodzi samodzielnie,
- wspina się na łóżko, krzesło,
- wchodzi i schodzi ze schodów krokiem dostawnym, trzymając się poręczy.
-
Motoryka mała
- samodzielnie je, używając do tego palców,
- wkłada klocki do pudełka z otworami,
- buduje wieżę z 3 klocków,
- używa palca wskazującego do włączania i wyłączania światła lub zabawek.
-
2 lata
Rozwój dziecka w wieku 2 lat
→ prawidłowy rozwój
→ typowe problemy
→ jak wspierać
→ polecane zabawki
(kliknij w linki, aby dowiedzieć się więcej) -
Motoryka duża
- biega,
- podskakuje,
- wskakuje i zeskakuje z podwyższenia,
- kopie piłkę.
-
Motoryka mała
- układa wieżę z co najmniej pięciu klocków,
- układa puzzle (co najmniej 3 elementy),
- trzyma grubą kredkę i bazgrze pionowe linie,
- nawleka duże koraliki na sznurek.
-
3 lata
Rozwój dziecka w wieku 3 lat
→ prawidłowy rozwój
→ typowe problemy
→ jak wspierać
→ polecane zabawki
(kliknij w linki, aby dowiedzieć się więcej) -
Motoryka duża
- wchodzi i schodzi po schodach krokiem dostawnym samodzielnie,
- łapie przedmioty i robi uniki,
- jeździ na rowerku trójkołowym,
- wspina się po meblach.
-
Motoryka mała
- trzyma kredki i ołówki,
- potrafi narysować linie poziome i koła, jeżeli wcześniej mu pokażesz, jak ma to narysować),
- nawleka na sznurek koraliki lub inne duże kształty,
- buduje z klocków pociągi i wieże składająca się z przynajmniej 10 elementów.
-
4 lata
Rozwój dziecka w wieku 4 lat
→ prawidłowy rozwój
→ typowe problemy
→ jak wspierać
→ polecane zabawki
(kliknij w linki, aby dowiedzieć się więcej) -
Motoryka duża
- skacze obunóż do przodu, do tyłu i na boki,
- skacze jednonóż,
- jeździ na rowerku trójkołowym,
- wchodzi i schodzi ze schodów krokiem naprzemiennym.
-
Motoryka mała
- układa zaawansowane budowle z klocków,
- łapie piłkę.
- zapina zamek,
- zapina i rozpina guziki.
-
5 lata
Rozwój dziecka w wieku 5 lat
→ prawidłowy rozwój
→ typowe problemy
→ jak wspierać
→ polecane zabawki
(kliknij w linki, aby dowiedzieć się więcej) -
Motoryka duża
- wspina się,
- skacze na jednej nodze do przodu, do tyłu i na boki,
- kopie piłkę będąc w ruchu,
- wykonuje przysiady.
-
Motoryka mała
- posługiwać się dobrze kredkami,
- koloruje obrazki,
- układa różne kształty z patyczków,
- rysuje sylwetki osób z większą ilością elementów.